Hírek, szakcikkek "Ahol egy termék vagy szolgáltatás ingyenes, ott az áru TE vagy!"
30 évvel a politikai és gazdasági rendszerváltás után, a világ és Magyarország egy újabb korszakhoz, egy újabb változáshoz érkezett.
A reformok az élet minden részére, így a mezőgazdaság területére is kiterjednek. A jelent a hagyományos értékek tagadása jelenti, a jövőt a határtalan fantázia a digitalizációban festi le. Átmenet idején a jelen a félmegoldások korszaka. A múlt értékeit, az elkövetett hibáik miatt, az előnyeikkel együtt a „fürdővíz és a gyermek” mintájára kivezetjük (kiöntjük). A keletkezett űrt sokszor „frissen sütött” innovációkkal töltjük fel, melyek általános jellemzői, hogy a megszületett ötletek jelentős része – természetüknél fogva – szellemi szemét és a piacról eltűnik, vagy meg sem jelenik. Némelyeket marketing erőtere lebegtet az üzletfolyam hordalékaként. Ezt tudják a befektetők is, hiszen ezen ötletek „megreptetésére” tőkejövedelmet (puhapénzt) kockáztatnak, amelynek, ha jelentős része el is vész, a befektetőnek nem fáj, hiszen nincs mögötte konkrét erőfeszítés. Az új ötlet fejlesztésének és megtérülésének gyorsnak kell lenni, hogy a befektetői bizalom megmaradhasson. A határidőkényszer és a fejlesztési költségek optimalizálása kikényszeríti azt, hogy a fejlesztések a piacon (a vásárlónál) is folytatódjanak. Az adott input vagy szolgáltatás félkész termékként kerül bevezetésre, így az új innováció kifejlesztése már a vásárló erőforrásait is igénybe veszi. Korábban hatásos, de „eretnekké” vált megoldások helyét szerencsés esetben „nullszériás” innovációk veszik át, melyek ugyan megfelelnek a kor elvárásainak, de hatékonyságuk messze elmarad a megszokott megoldásokétól. A termelő tehetetlenül áll a sokasodó kihívások előtt. Sokszor megkérdőjelezhető az innováció hatékonysága gazdasági (termelői) oldalon. Vagy a termék ugyan tudná az elvárt hatékonyságot, de lehet, hogy hatékony alkalmazásának feltételei – a gyors piacra lépés miatt – a változó körülmények között kidolgozatlanok.
Létezik az a mind jobban körvonalazódó elmélet, hogy a digitalizáció, a Big Data és a mesterséges intelligencia (MI) mellőzi majd a más típusú tudást és a tudást hordozó embert. Tény, hogy az ember közreműködése bizonyos ismétlődő, rutin feladatokból már ki is került, illetve az is prognosztizálható, hogy a jövőben egyes szakterületeken a mesterséges intelligencia akár egyeduralkodóvá is válhat. A „MI” is más tudományterületek adatait optimalizálja a digitalizáció útján – nem is eredménytelenül –, de ez MA, a „folyamatos jelenben”, a valós problémamegoldások szintjén NEM TART SEHOL. A kérdések sokkal számosabbak, mint a válaszok. Ez a cikk a jelenben íródik, a MA problémáinak megoldásaira keresi a lehetőségeket. Ma a földről, a földön járó ember perspektívájából nézve, az adatgyűjtés, az adatbányászat fázisát érzékelhetjük, természetesen nem elfeledve azt a tényt, hogy a háttérben nagyon komoly, az új világot megalapozó alap- és az alkalmazott kutatások is gőzerővel folynak.
„Ahol egy termék, szolgáltatás, vagy alkalmazás ingyenes, ott az áru TE vagy!”
Probléma táblaszinten
Módszertan kidolgozása és kivitelezése a probléma megoldására (Ide kattintva megtekintheti a videót a kivitelezésről)
Az eredmény. Háttérben a hatékony, előtérben a kezelt, de hatástalan megoldások
Átmeneti időszakot élünk, amely igényli az átmeneti, átsegítő megoldásokat. Az átmeneti időszak hosszát nem ismerjük, de az most már nagyon fáj, hogy a megszokott hatékony megoldásokat a „korszellem” kicsavarja a kezünkből és a keletkezett űrt „vatta megoldásokkal” tölti fel, amit aztán a kreatív marketing transzformál át a tudatunkban hatékony megoldássá. Ez a „mezőgazdasági antidepresszáns” is csak addig hatékony, amíg a támogatási rendszer és az elfogadható terményár kettős fájdalomcsillapító kombinációja a háttérben segíti megalapozni a „bódulatot”. A helyzet a jövőre nézve nem rózsás. Nem akarok senkiben félelmet kelteni és egyik termelőtársamnak sem kívánom elrontani a mának, a pillanat megélésének élvezetét. Ezért nem sorolom az aggodalmaimat, amelyek beárnyékolhatják ezt a – történelmi léptékben nézve pillanatnyi – jólétet, egyes esetekben már-már szakmai nihilt. Mindenki vegye le a saját napszemüvegét (még mielőtt az hályoggá fejlődik) vizsgálja meg a horizonton tornyosuló felhők jóslatait és következtessen a jövőbeni helyzetre!
Nos, mivel csontomig hatol a hatástalanság kínja (pl. drótféreghelyzet, 2019), szükség van az előre menekülésre. Szeretnénk egy összetartó, tartós szakmai közösséget építeni, melyben a termelők, a komfortzónájukat elhagyva, saját kezükbe veszik – a termelésen túl – a hézagos innovációk kifoltozását, megismerik, és saját helyükön kezelik a rendelkezésükre álló új megoldásokat, vagy az új és a régi, de még engedélyezett technológiák hatékony kombinációit.
Természetesen nem titkolva a „nyereségvágyat” és az „előre megfontolt szándékot”, azokat a kísérleti kapacitásainkat és tapasztalatainkat szeretnénk ebbe a közösségbe felajánlani, amelyek a jövő közös fejlesztéseit, tesztjeit megalapozhatják. Sok minden változik és még több minden fog változni, amely változásokhoz meg kell találni a megoldásokat. Ezek a válaszok nem felülről, vagy kívülről fognak érkezni, ezt a közösség tagjainak kell együtt „kiizzadniuk”. Fontos, hogy a fejlesztés az értékesítéstől független legyen, a benne résztvevők az ügy iránt legyenek elszántak. Ma, bőség idején a jövő jó, valóban hatékony és takarékos megoldásainak a megtalálására költeni sokkal könnyebb, mint szűkös kényszerhelyzetekben.
Az AgroFIELD Termelői Clubba keressük azokat a gazdaságokat, akik a rendszerbe lépve, területeikkel, rendelkezésre álló erőforrásaikkal és befizetéseikkel létrehoznak egy független szakmai információs- és fejlesztési rendszert. Itt sem a méret a lényeg, nem kell, hogy sokan legyünk, annál fontosabb, hogy elkötelezettek legyünk és évente ne sajnáljunk néhány ezer forintot hektáronként azért, hogy mindig saját, piacfüggetlen válaszaink legyenek a folyamatosan újratermelődő kérdések világában.
Kisparcellés meszezési kísérlet
Mit tudunk nyújtani?
• A rendszer megszervezését, működtetését, irányítását,
• kísérleti tapasztalatokat,
• kísérleti eszközparkot,
• módszertant,
• értékelést, adatgyűjtést, adatfeldolgozást,
• kisparcellás és üzemi kísérletekben kimért, független kísérleti eredményeket,
• távlatokban kidolgozott technológiákat,
• a fejlesztésben, a kemény munkában jártas, rugalmas, nemzetközileg is ismert és elismert kreatív CSAPATOT. Nem agyaghadsereget, hanem egy ütőképes, összeszokott, összetartó, egymásért és a jó partnerért vállvetve küzdő valódi CSAPATOT,
• az újdonságok és trendek nyomon követését, tesztelését,
• független, a szakmára és a tényekre fókuszáló szakmai utakat,
• színvonalas szakmai anyagokat és rendezvényeket,
• valós megoldásokat, a tévutak kizárását,
• szakmai érveket és tényeket a „tűznyelők” távoltartására.
Kit/mit várunk?
• Szakmájára és munkájára igényes, az újdonságokra nyitott termelőt,
• türelmet és együttműködést a közös munkában, a hasznos eredmények megszületéséhez,
• évente hektáronként néhány 10 kiló műtrágya vagy féladag „varázspor” árát.
Hol lehet csatlakozni és bővebb információhoz jutni?
• személyesen az AgroFIELDshow szántóföldi rendezvénysorozaton (IDE kattintva regisztrálhat a rendezvényre),
• a feltüntetett linken, és elérhetőségeinken.
Lajos Mihály
Agrofil-SZMI Kft.