Hírek, szakcikkek Kármentő betakarítás a Szigetközben - No-till és min-till Halásziban VI.rész
Április végén már megmutattuk, hogyan vetették el a min-till kukoricát Halászi határában, amit most szeptemberben a várakozásokhoz képest sokkal korábban kellett betakarítani.
A Boris-ciklon és a Duna áradása ugyanis az aszályos időszak után új kihívásokat hozott a Szigetközben. 160 milliméter csapadék és viharos szél után sokfelé komoly károk keletkeztek a térségben, amit a folyó megemelkedett vízszintje tovább súlyosbított. Akad olyan szójatábla, ami vízben áll, de a vadkár is egyre nagyobb mértéket ölt, hiszen a vaddisznót és szarvast a kukoricába szorította az ideiglenes élőhely-vesztés. Ilyenkor pedig a minél gyorsabb betakarítás jelenthet némi megoldást, a kármentésben pedig nagy szerepet játszik Lajos Mihályék gazdaságában a min-till technológi - ami komoly szármaradvánnyal működik - , valamint a műszaki felkészültség is. Területeikre ugyanis ilyen nedves körülmények között is képesek felmenni gépeikkel, hiszen Fliegl átrakókocsit és Valtra Q traktorukon PTG guminyomás-szabályozó rendszert használnak.
Mire kell figyelni, ha ilyen időjárási viszonyok mellett minél gyorsabban kell lehozni minél nagyobb mennyiségű terményt? Milyen gumiabroncsot érdemes használni alacsony nyomáson? Milyen technológia mellett várható 6 és 12 tonna/hektár közé a min-till kukorica? És miért hiúsulhat meg a kalászosok őszi direktvetése Halászi térségében? Erre is választ ad a legfrissebb HEKTÁR Vlog és Gribek Dániel műsorvezető!
TARTALOM:
00:00 - 02:52 - Bevezető, vlogajánló
02:53 - 06:40 - Aktuális helyzet a Szigetközben - viharkár, vadkár és árvíz
06:41 - 11:20 - Betakarítási technológia nedves körülmények között
11:21 - 14:45 - Min-till kukorica technológia és termésvárakozások
14:46 - 16:33 - Szármaradvány a kukoricában
16:34 - 18:26 - Direktvetett napraforgó terméseredménye
18:27 - 23:19 - Szója az árvíz árnyékában
Forrás: HEKTÁR mezőgazdasági podcast